افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی، اقدام مهم و تاثیرگذاری در بهبود فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال شرکت‌ها است. اداره کردن سوشیال مدیاها و شبکه های اجتماعی و همچنین بهره بردن از کارایی های مهم و استراتژیهای کاربردی باعث افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی می گردد، که این موارد از وظایف مهم در بخش بازاریابی کسب و کارها می باشد. البته نکته مهم در این بخش نداشتن ایده های مناسب و هم چنین محتوای جذاب برای کاربران است که چالش بسیار مهمی برای افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی است. همه کاربران در سراسر دنیا علاقه مند به استفاده از محتوای با کیفیت هستند. تلاش بر این است که بتوان محتوای مطلوب و جذابی برای استفاده کاربران تولید کرد، در ادامه 18 نکته مهم و اساسی برای جذاب بودن در شبکه های اجتماعی آورده می شود.

مخاطبان برندها همیشه منتظر انتشار محتوای باکیفیت از طرف آنها هستند. به‌همین دلیل پس از مدتی چالش اصلی پیدا کردن ایده‌ها و موضوعاتی است که علاوه بر جذاب بودن، کیفیت لازم برای جذب مخاطبان را نیز داشته باشد.

۱-تگ کردن دوستان – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

کاربران عموما در شبکه‌ها و در بخش نظرات پست‌های جذاب، حساب کاربری دوستانشان را تگ می‌کنند تا آنها نیز با مطلع شدن از این تگ، پست مورد نظر را مشاهده کنند. شما هم می‌توانید محتوایی جذاب کنید و از مخاطبان بخواهید دوستان خود را در بخش نظرات تگ (منشن) کنند. عموما پست‌های خنده‌دار، مرتبط با موضوعات روز و محتوای مروبط به ارتباطات مردم، پتانسیل تگ شدن بالایی در بخش نظرات دارند.

۲-انتشار محتوای تولیدشده توسط طرفداران و فالورها – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

وقتی برند شما محتوای تولیدشده توسط دیگران (خصوصا فالورها و طرفدران) را منتشر می‌کند، چشم‌اندازی جدید از خود نشان می‌دهد. در نتیجه ارتباط عمیق‌تری با مشتریان نیز شکل می‌گیرد. به‌علاوه، مشتریان به محتوای تولی شده توسط مردم عادی بیش از محتوای منتشر شده توسط خود برندها اعتماد می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد ۷۶ درصد مردم، به محتوای افراد عادی  و ۱۰۰ درصد آنها به پیشنهاد خرید از طرف مصرف‌کنندگان دیگر اعتماد می‌کنند.

محتوای تولیدشده توسط کاربران به مخاطب نشان می‌دهد که نه تنها شما، بلکه دیگران نیز نظری عالی نسبت به برندتان دارند. به‌عنوان مثال یک برند تولیدکننده‌ی لوازم و دکوراسیون داخلی، عکس ارسال شده توسط یکی از مشتریان را منتشر کرده است. آنها در پست خود، نحوه‌ی چینش مناسب لوازم را نیز توضیح داده‌اند.

۳-رای‌گیری – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

استفاده از قابلیت‌های رای‌گیری در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و فیسبوک، بهترین راهکار برای افزایش درگیری آنها با برند است. به‌علاوه‌، استفاده از نتایج این رای‌گیری‌ها نیز در اتخاذ تصمیمات استراتژیک بعدی بسیار مفید خواهد بود. به‌هرحال این درگیری مخاطب هزینه نداشته و زمان زیادی نیز از او طلب نمی‌کند اما برای برند شما بسیار مفید و باارزش خواهد بود.

 

 

 


اگر علاقمند هستید این صفحه را نیز مطالعه نمایید:


فیلترینگ تلگرام و تاثیر آن در تبلیغات و مارکتینگ شرکت ها


۴- انتشار عکس و ویدیو از پشت صحنه شرکت – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

یکی از ایده‌های جذاب و صمیمی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، پست کردن عکس و ویدیو از فعالیت‌های کارمندان و مدیران در شرکت است. این محتوا نشان می‌دهد که در پشت صحنه‌ی محصولات و خدمات شما، افرادی به سختی در حال تلاش هستند تا بهترین محصولات عرضه شود. مخاطبان با دیدن این محتوا ارتباطی صمیمانه‌تر برقرار می‌کنند. به‌عنوان مثالی از این نوع محتوا، می‌توان مراحل اسباب‌کشی، توسعه‌ی محصول جدید، تغییرات دکوراسیون دفتر یا حتی پخش زنده‌ای از محیط کار کارمندان را معرفی کرد.

۵- توجه به رویدادهای عمومی و سنتی – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

انواع رویدادهای سنتی در جوامع مختلف جهان وجود دارند. به‌عنوان مثال شب یلدا و عید نوروز از رویدادهای پرطرفدار سنتی در ایران هستند. کاربران در زمان این رویدادهای سنتی، محتوای بی‌شماری را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و به‌نوعی فعالیت‌شان افزایش خواهد داشت. در نتیجه کاربران بیشتری در دسترس برندها هستند. در نهایت این برند است که باید محتوای اختصاصی خود را با شخصی‌سازی و طراحی مناسب با آن رویداد، منتشر کرده و از درگیری شدن مخاطبان با محتوا، استفاده کند.

۶- انتشار ویدیوهای آموزشی – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

ویدیو راهکاری عالی برای اشتراک‌گذاری محتوا با کاربران است. آموزش‌های ویدیویی (how to) محتوایی ارزشمند و قابل توجه را در اختیار کاربر می‌گذارند. شما با این ویدیوها انواع کارها را به مراحلی ساده تقسیم می‌کنید و موارد مختلف را به‌صورت کاربردی آموزش می‌دهید. راهنمایی تصویری بهترین نوع آموزش است و این ویدیوها قطعا توسط طرفداران برند دنبال می‌شوند.

علاوه بر موارد گفته شده، نرخ اشتراک این نوع از محتوا هم بالا است و شانس جذب فالور جدید را افزایش می‌دهد. در نهایت باید به یاد داشته باشید که ویدیوی خود را در چندین سرویس اشتراک منتشر کنید تا انواع مخاطبان از وجود آن مطلع شوند.

۷- استفاده از شکلک‌ها – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

استفاده از شکلک‌های یا ایموجی‌ها بهترین راهکار برای ارتباط نزدیک با کاربران و همچنین تزریق کمی حس شوخ‌طبعی در برند است. سرویس هوت‌سوت در یک بررسی به این نتیجه رسیده که استفاده از شکلک در توییتر موجب افزایش جلب توجه به میزان ۲۵.۴ درصد می‌شود. این آمار در فیسبوک به ۵۷ درصد می‌رسد. البته قطعا آشنایی با معانی انواع شکلک‌ها و استفاده‌ی مناسب از آنها، پیش‌نیاز مدیریت صحیح شبکه‌های اجتماعی است. فراموش نکنید که این علامت‌ها زبان امروز جهان هستند و استفاده‌ی نادرست از آنها عواقب زیادی دارد.

۸- پخش زنده – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

انتشار ویدیوی زنده در شبکه‌های اجتماعی متعدد مانند اینستاگرام و فیسبوک و همچنین سرویس‌های اشتراک ویدیوی ایرانی قابل انجام است. این نوع از محتوا را می‌توان جذاب‌ترین نوع ویدیو برای کاربر دانست. آمارهای جهانی نیز شانس مشاهده‌ی ویدیوهای زنده را حدود ۳ برابر ویدیوهای ضبط شده می‌دانند. فراموش نکنید که ما نسل تربیت شده با تلویزیون هستیم و هنوز محتوای زنده برای‌مان ارزش و جذابیت دارد.

برای پخش زنده ویدیو می‌توانید از رویدادهای مختلف مانند پرسش و پاسخ، معرفی زنده‌ی محصول یا یک ویدیوبلاگ (وی‌لاگ) ساده استفاده کنید.

۹- جشنواره، هدیه و جایزه – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

همه‌ی مردم از هدیه و محصولات رایگان استقبال می‌کنند. با برگزاری جشنواره‌هایی برای اهدای جایزه به مخاطبان، هم آنها را بیش از پیش خوشحال و درگیر می‌کنید و هم فالورهای جدیدی برای خود جذب خواهید کرد. آمارها نشان می‌دهد اکانت‌های اجراکننده‌ی جشنواره و برنامه‌ی اهدای جایزه، ۷۰ درصد سریع‌تر از بقیه رشد می‌کنند.

۱۰- اشاره به موضوعات داغ – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

یکی از برترین راه‌ها برای افزایش حضور در نگاه مخاطبان شبکه‌های اجتماعی، پرداختن به موضوعات داغ (اصطلاحا ترند) در این رسانه‌ها است. شبکه‌هایی همچون توییتر و فیسبوک امکانات مناسبی برای مشخص کردن موضوعات داغ دارند. همیشه پیگیر این موضوعات باشید و از ترندهای مناسب برای نشان دادن فعالیت خود استفاده کنید.

البته اشاره به موضوعات داغ نکات خاص خود را نیز دارد. در وهله‌ی اول باید موضوع و ترند مورد نظر را بشناسید و از آن اطلاع داشته باشید. سپس باید دلیل ترند شدن آن را هم بدانید. مرحله‌ی مهم‌تر، شناخت ارتباط موضوع با برند شما است. در نهایت باید بتوانید محتوا و ارزش جدیدی به موضوع اضافه کرده و اهمیت آن را نزد خود نشان دهید. فراموش نکنید که نباید برند خود را وارد درگیری‌های جناحی و سیاسی بکنید. این موارد عموما در لیست ترندهای شبکه‌های اجتماعی وجود دارند.

البته اشاره به موضوعات داغ نکات خاص خود را نیز دارد. در وهله‌ی اول باید موضوع و ترند مورد نظر را بشناسید و از آن اطلاع داشته باشید. سپس باید دلیل ترند شدن آن را هم بدانید. مرحله‌ی مهم‌تر، شناخت ارتباط موضوع با برند شما است. در نهایت باید بتوانید محتوا و ارزش جدیدی به موضوع اضافه کرده و اهمیت آن را نزد خود نشان دهید. فراموش نکنید که نباید برند خود را وارد درگیری‌های جناحی و سیاسی بکنید. این موارد عموما در لیست ترندهای شبکه‌های اجتماعی وجود دارند.

۱۱- شراکت با برندهای دیگر – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

اگر فرصت همکاری با برندهای مشابه خود و فعال در صنایع مشترک را دارید، از این فرصت استفاده کرده و حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهید. البته این همکاری نباید رقیب مستقیم شما باشد و همین که مخاطبان مشترکی داشته باشید، کافی است. به‌عنوان مثال شرکت‌های فعال در زمینه‌ی لوازم آرایش و تولیدکنندگان و طراحان دکوراسیون داخلی، می‌توانند از جامعه‌ی مخاطبان مشترک یکدیگر استفاده کنند.

۱۲- تغییر شکل محتوا – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

انتشار محتوای اختصاصی لزوما به‌معنای ساخت محتوایی منحصربه‌فرد و تخصصی نیست. با کمی خلاقیت و ایجاد تغییرات جزئی در محتوای قبلی،‌ می‌توانید شکل و طراحی آن را برای انتشار در شبکه‌های مختلف تغییر دهید. به‌عنوان مثال می‌توانید مطالب وبلاگ خود را برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی تغییر دهید یا محتوای ویدیوها را به‌صورت متن در کانال‌های دیگر بنویسید.

به‌عنوان مثالی از این راهکار، می‌توان به ویدیوها یا استوری‌های کوتاه اینستاگرامی اشاره کرد که کاربر را به محتوای طولانی‌تر در شبکه‌های دیگر (مثلا یوتیوب) هدایت کند.

۱۳- بازنشر محتوای دیگران – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت بازنشر محتوا در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. در واقع خود حساب‌های کاربری مشخص می‌کنند که محتوایشان بازنشر بشود یا خیر. البته قطعا هیچ برندی نباید محتوای رقبا را در کانال‌های اجتماعی خود بازنشر کند. به‌هرحال انتشار مقاله‌ها و محتوای جذاب از منابع دیگر، ارزش افزوده‌ای را به مخاطبان ارائه می‌دهد و به‌علاوه، نشان می‌دهد که برند شما فعال است و در متن اخبار روز زندگی می‌کند.

۱۴ – انتشار محتوای مصاحبه با مشتریان – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

چه کسی بهتر از مشتریان فعلی می‌تواند برای محصولات شما تبلیغ کند؟ ویدیوهای مصاحبه با این افراد و انتشار نظر آنها در مورد محصولات و خدمات شرکت، راهکاری مناسب برای جذب مخاطب و مشتری‌های بیشتر است. حتی می‌توان این ویدیوها را به‌صورت زنده پخش کرد. راهکار دیگر دعوت از مشتریان قبلی برای ساخت ویدیوها به دست خودشان است که ارزش محتوا را بیشتر می‌کند.

۱۵- انتشار نکات کاربردی – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

حضور در شبکه‌های اجتماعی تنها به‌معنای تبلیغ محصولات و خدمات نیست. شما باید چالش‌ها و مشکلات مشتریان بالقوه‌ی خود را نیز حل کنید. اشتراک محتوای کاربردی و نیمه‌آموزشی، راهکاری مناسب برای نشان دادن اهمیت مخاطب در ذهن صاحبان برند است. برندهای بزرگ این نوع از محتوا را در بخش‌‌های مختلف اعم از آموزش کار کردن با محصولات و خدمات و همچنین نکات کاربردی روزانه منتشر می‌کنند.

۱۶- واگذاری کنترل شبکه‌ها به متخصصان – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

این اقدام بیشتر توسط برندهای بسیار بزرگ انجام می‌شود و به‌نوعی استفاده از تخصص افراد پیشگام در این صنعت است. روش کار به‌ این‌ صورت است که برای مدتی مشخص، مدیریت یکی از کانال‌های برند به فردی فعال و شناخته شده در صنعت مورد فعالیت سپرده می‌شود و او محتوا را به صلاحدید خود در شبکه‌ها منتشر می‌کند. این رویکرد علاوه بر نشان دادن ارتباط عمیق برند با اینفلوئنسرهای صنعت مورد فعالیت، برای مخاطبان نیز جذابیت خواهد داشت و از تکراری شدن محتوا در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

۱۷ – رویدادهای پرسش و پاسخ – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

این رویدادها اخیرا در شبکه‌های مختلف رواج پیدا کرده‌اند. برگزاری رویداد پرسش و پاسخ زنده، ارتباط برندها را با مخاطبان افزایش می‌دهد. مشتریان بالقوه با این رویدادها علاقه‌ی بیشتری به برند پیدا می‌کنند و مدیران نیز بیش از پیش با نگرانی‌ها و دغدغه‌های مخاطبان آشنا می‌شوند. می‌توان این رویدادها را با موضوعات مشخص برگزار کرد تا هدف نهایی، خلق ارزش جدید برای مشتری و ارائه‌ی محتوای مفید به او باشد.

۱۸-استفاده از قابلیت Reaction فیسبوک – افزایش لایک ها و فالورهای شبکه‌های اجتماعی

اگرچه استفاده از فیسبوک مدتی است که در بین کسب‌وکارهای ایرانی کاهش یافته است، اما این شبکه‌ی اجتماعی هنوز به فرمانروایی خود ادامه می‌دهد و اعضای فعالی هنوز در آن وجود دارند. یکی از قابلیت‌های جذاب و جدید فیسبوک، قابلیت اظهار نظر با شکلک‌های متعدد در کنار دکمه‌ی لایک است. این چند شکلک، حالت‌های مختلف کاربر را نشان داده و احساسات او را بهتر نمایان می‌کنند.

با کمی فعالیت در فیسبوک و توجه به بازخوردهای کاربران در مورد پست‌ها، می‌توانید احساسات عمومی را در مورد محتوای گوناگون خود متوجه شوید. به‌عنوان مثال اگر محتوایی بیش از دیگران شکلک عصبانی دریافت می‌کند، باید در انتشار نمونه‌های دیگر از آن دقت کنید.

منبع: زومیت